5 коментара
  1. Меко казано...не може тъй безнаказано

    ReplyDelete
  2. Да, да, да! Все още нямам завършено висше образование, което ме поставя в "дискриминираната" група, но съм напълно за образователен ценз! Според мен трябва да има и горна възрастова граница за гласуване. Не може хора, живели по съвсем друго време, които нямат поглед върху сегашната ситуация, да гласуват кой да ни управлява нас, тези, които можем да преценим за какво всъщност става въпрос. Баба Пена може и да иска "доброто старо време", но аз не искам социализъм.

    ReplyDelete
  3. Съгласна съм с теб! Аз също определено не искам такова "добро старо време":) Но ти много правилно посочи и основната слабост на въвеждането на образователен ценз:

    - до завършване на образованието си много будни младежи ще бъдат лишени от правото си да гласуват, така че може би е добре да се помисли за вариант,в който с приемането в университет се осигурява и избирателно право или с наличието на успех "Много добър": така желаещите да дадат гласа си ще имат допълнителен стимул да полагат старание.

    Пък и е добър урок: който иска да дава акъл как да се управлява държавата първо да е доказал, че той сам е готов да се потруди и да демонстрира,че знае и може

    ReplyDelete
  4. Принципно и аз съм я обмисляла тази идея. За мен обаче образованието не е гарант, затова съм го мислела с тест за интелигентност преди всеки избор, макар че това би било много скъпо и логистичен кошмар. За съжаление общото между двете идеи е, че са еднакво неприложими. Идеята за образователен ценз издиша основно заради това, че за съжаление не е никак, ама никак демократична. Друг е въпросът заслужаваме ли демокрацията/демократичността в тази й форма, но това може би е повод за друга дискусия.

    Иначе аз познавам много разумни, мислещи и интелигентни хора, които по една или друга причина нямат завършено висше. Би било жалко те да не могат да гласуват, та затова може би IQ-то е по-добра опция в една утопична паралелна вселена :)

    ReplyDelete
  5. Good point, Нора :) Има доста неща, които трябва да бъдат доизмислени и доуредени в идеята за подобни изборни ограничения. Идеята е по-скоро утопична, отколкото реално приложима днес в ерата на затваряне на очи пред истината в името на "политическа коректност".

    Иначе както казах и в текста: да, дискриминативно и недемократично е.Когато обаче хората искат да упражняват само правата си, без да изпълняват съвестно и рационално задълженията, е по-добре демократичните привилегии да се насочат към онези, които в замяна на права са готови отговорно да поемат и гореспоменатите задължения :)

    ReplyDelete

Post a Comment